PL EN
Menu

Autor: Avra Team 

Data publikacji: 26.04.2019 

 

 

Hasło „Klient - nasz Pan” ma dziś niewiele wspólnego z rzeczywistością. Zastąpiło je stwierdzenie: „Klient - nasz partner”. Partnerskie relacje dają możliwość nawiązania długofalowej współpracy opartej na zaufaniu i zrozumieniu zarówno wyrażonych wprost oczekiwań Klienta, jak i jego potrzeb. Jak  ją nawiązać i utrzymać? 

 
 

Poniżej przedstawiamy zasady, dzięki którym współpraca z naszymi klientami jest efektywna, a relacje trwają latami. 

 

Oto one:

 

1. BĄDŹ PARTNEREM W RELACJI Z KLIENTEM 

Pracuj tak, aby na każdym etapie tworzyć, utrzymywać i umacniać więź z Klientem. Partnerskie podejście oznacza transparentność, wysoki poziom kultury, wzajemny szacunek oraz szczerość. Obie strony powinny współpracować efektywnie, zachowując jednocześnie wszelkie zasady biznesowego savoir-vivre'u. Takie podejście ma szansę zaprocentować w przyszłości. 

 

 

2. PROPONUJ ROZWIĄZANIA DOPASOWANE DO POTRZEB 

Jeśli Ty też wszędzie słyszysz o konieczności indywidualnego podejścia do każdego Klienta, potwierdzamy – współpraca oparta na utartych schematach i odgórnych założeniach w cyfrowej rzeczywistości jest skazana na porażkę. Nie tylko dlatego, że każdy klient jest inny. Różni się też specyfika każdego biznesu, a nawet każdego projektu. Podejście do klienta powinno uwzględniać wszystkie zmienne. Klient ma czuć, że dane rozwiązanie jest skrojone na miarę jego indywidualnych potrzeb.

 

 

3. BĄDŹ OTWARTY I ZADBAJ O KOMUNIKACJĘ

Kiedy dzieje się coś niepokojącego, projekt nie jest rentowny, występują poważne błędy albo niespodziewane opóźnienia – rozmawiaj o nich otwarcie. Nigdy nie zatajaj takich informacji, udając, że wszystko idzie zgodnie z planem. Prawda prędzej czy później wyjdzie na jaw, a niesmak w relacjach z klientem pozostanie. W razie problemów, poinformuj o nich otwarcie, zaproponuj rozwiązanie i plan naprawczy. 

 

 

4. MĄDRZE WYDAWAJ PIENIĄDZE KLIENTA – TRAKTUJ JE, JAKBY BYŁY TWOIMI

Software house nie jest podwykonawcą zleceń Klienta, ale jego partnerem. Klient może i powinien oczekiwać od Ciebie rekomendacji najbardziej optymalnych - także kosztowo - rozwiązań.  Pytanie Gdyby to były moje pieniądze, to czy też tak bym je wydał/ -a? zawsze powinno więc wybrzmiewać Ci z tyłu głowy. 

 

 

5. UCZCIE SIĘ OD SIEBIE (PO OBU STRONACH) 

Uczcie się od siebie wzajemnie. Dzięki Tobie Klient poznaje nowe technologie, mechanizmy, lepiej rozumie procesy i podejmuje skuteczniejsze decyzje, ale to on najlepiej zna swoją branże, wie, jakie problemy rozwiązuje jego usługa i zna użytkowników, którzy mogą za nią zapłacić. Wymiana wiedzy i doświadczeń może więc  przynieść Wam obopólne korzyści. 

 

 

6. DOTRZYMUJ OBIETNIC 

Jeżeli deklarujesz się, że w danym terminie projekt zostanie dowieziony, dowieź go. Nic tak nie niszczy reputacji jak złamana obietnica. 

 

 

7. DAWAJ FEEDBACK – RZETELNY I NA CZAS

Otwarta komunikacja i dwustronny, sprawny feedback to podstawa każdej zdrowej relacji biznesowej. Zarówno Ty, jak i Klient powinniście mieć przestrzeń do wyrażania odczuć dotyczących współpracy. Co ważne, nie zwlekaj z tym w nieskończoność. Jeżeli coś idzie super – pochwal i doceń; jeżeli nie jesteś zadowolony – poinformuj o tym.

 

 

8. PROPONUJ INNOWACYJNE ROZWIĄZANIA 

Nie bój się proponować nowych rozwiązań. Jeśli widzisz, że można w jakiś sposób  usprawnić działania, wychodź z inicjatywą. Kto wie, może razem z Klientem stworzycie wyjątkowy i unikatowy produkt, który stanie się Waszą wspólną wizytówką.?

 

 

9. DZIAŁAJ ZWINNIE 

Zwinność to strategia małych kroków i ciągłego sprawdzania słuszności obranego kierunku. Dzięki niej bardzo szybko można zweryfikować czy dany produkt (albo funkcjonalność) spotka się z zainteresowaniem  konsumentów (MVP), czy może lepiej porzucić go na wczesnym etapie, oszczędzając środki.

 

 

10. BĄDŹ TRANSPARENTNY

Informacje na temat działalności firmy i jej dorobku, a także opinie i rekomendacje są dzisiaj na wyciągnięcie ręki. Zadbaj o jakość relacji z klientem od „dnia zero” aż do samego końca projektu.

 

 

A jak relacje z klientem wyglądają u was? Czy dodalibyście cos do tej listy?  Jesteśmy ciekawi waszej opinii.